Momlife

#kooplokaal

We kunnen er niet omheen, de voorbije 2 jaar hebben we heel wat moeten laten. Winkels, scholen, theaters, musea, noem maar op, alles is op regelmatige basis wel eens gesloten geweest of momenteel of terug gesloten. Niet gemakkelijk voor grote ketens, maar en totale ramp voor kleine zelfstandigen. En ja ik weet het, grote ketens geven ook werkgelegenheid, maar deze hebben een veel grotere buffer dan de meeste kleine zelfstandigen. Nu ik wil hier geen “wie heeft het meeste geleden” verhaal van maken. Ik wil gewoon zeggen dat het mij voor deze eindejaar periode aan het denken heeft gezet.

We kopen sinds de lockdown en daarbij ook de sluiting van alle lokale winkels steeds meer online bij grote webshops die snel leveren en daarbij ook “goedkoop” zijn. Ik winkel zo al niet graag, als ik 5 min in de winkelstraat ben heb ik het eigenlijk al gehad. Als ik een winkel binnenga weet ik direct of ik er iets ga vinden of niet. Als het niet is keer is dus ook direct weer om. Geen impulsieve koopjes ten huize Geukens op dat vlak dus. Maar dit jaar wilde ik het anders aanpakken, met de verhalen die op het nieuws te horen waren van stijgende cijfers en de lockdown in Nederland zo vlak voor de feesten, wilde mijn man en ik al onze cadeautjes zo lokaal mogelijk kopen.

Nu wonen wij in een stad, maar onze winkelstraat is niet te vergelijken met Antwerpen, Brussel, Hasselt, Brugge, enz. We hebben een winkelstraat, maar er staat niet alleen veel leeg, er zijn ook veel grotere ketens en ook die wilde we dit jaar zo veel mogelijk vermijden. Ik vind dat we vrij goed in ons opzet geslaagd zijn.

We kochten voor mijn schoonouders cadeautjes in een lokale concept store, buiten de winkelstraat, maar wel in onze eigen stad : Ja-Ro. Voor mijn schoonzus namen we een cadeaubon van ‘t Wellnest, het schoonheidssalon van de mama van Nash zijn klasgenootje en waar ik zelf ook al klant ben. En zo kochten we voor iedereen zo veel mogelijk lokaal of iets van een Belgische ondernemer.

Hoe ik daar eigenlijk over beginnen nadenken ben komt door iemand die ik al lang volg op Instagram, namelijk Joke van Studijoke. Zij maakt heel veel reclame over lokaal kopen en lokale handelaars steunen. Niet alleen maakt ze reclame voor haar eigen bedrijfje, maar ze maakt ok reclame voor de mensen waar ze graag mee samen werkt of die z kent van lokale events of dergelijke. Zelf maakt ze de leukste invulboeken om herinneringen in te bewaren. Ik heb er voor elk van onze kinderen al 5 liggen. “mijn eerste jaar” , “van peuter tot kleuter”, “mijn kleutertijd”, “mijn schoolfoto’s” en “mijn brabbelboekje”. Ze heeft er nog meer die ik graag zou hebben, maar ik loop nu al een beetje achter met foto’s inplakken, dat ik ga voorlopig even wacht met aankopen van nieuwe boeken tot ik weer een beter overzicht heb voor mezelf.

Maar, ze had deze eindejaar periode iets super leuk. Gepersonaliseerde nieuwjaarsbrieven! Nova gaat nog niet naar school, dus die schrijft ook geen nieuwjaarsbrief en bij Nash op school maken ze enkel voor mama en papa een knutselwerk met een gedicht. Dus ik vond deze wel heel leuk om cadeau te doen aan de grootouders, meters en peters en ook voor onszelf als herinnering. Maar zeg nu zelf ze zien er toch super tof uit!

Je kon ze kant en klaar bij haar bestellen, je moest dan enkel een mooie foto aan haar bezorgen en zij werkte ze af voor jou. Of je kon kiezen (zoals ik) om geen foto op te sturen en ze zelf in elkaar te zetten. Ik wist nog niet goed welke foto ik wilde nemen, dus ik heb ze zo besteld en zelf in elkaar geplakt. Nu moeilijk is het niet, je krijgt alle materiaal dat je nodig hebt en ze heeft op YouTube ook een filmpje met uitleg hoe je het best aanpakt. Achteraan zit er ook een envelopje waar je dan de nieuwjaarsbrief kan insteken, of een gedichtje of een tekening van de kinderen. Ik vond dit mijn beste #kooplokaal aankoop van dit jaar. Echt helemaal verliefd op.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *